المشاركات

الظلم اللي ف الأشياء

صورة
اللوحة لحامد عويس      المهم البني آدم مننا بيعيش وبيمشي في الدنيا دي، عشان بس يحس بحد أدنى من التحكم في مصيره، يعني سواء هدفك الفلوس أو النجاح أو غيره بتعمل كل دا عشان تحقق نمط حياة مستقر وروتين يوم تبقى متحكم فيه. بتحوش عشان الحوجة ما تتضطركش تهد حياتك أو تعيد بناها على نمط جديد مضطرب. بس ممكن بني آدم يكون تعب كل حياته عشان يرتاح، يصحى يلاقي دولة زي روسيا قررت تحتل المكان اللي هو عايش فيه، أو طرأ أي أمر سياسي محلي، دا غير الأحداث والكوارث المحلية أو الشخصية. فتحس بالهشاشة، انت كإنسان ممكن تصحى فجأة تلاقي بيت القش اللي بنيته وكنت متخيله مستقر وآمن بيتهد فوق راسك، وما فيش حاجة تقدر تعملها عشان ترجع الوضع المألوف. لما بيتكرر دا ما قدامكش لما تعجز عن تكييف العالم، إلا إنك تعيد تعريف نفسك وتصورك عن اللي حواليك، وتبتدي تقبل إن مافيش أمان، وإن التغيير هيحصل، وإن حتى تصوراتك وقيمك اللي كانت بتسهل لك تقبل العالم بتتهز. بتدرك إن الظلم موجود ومش هينهزم بالضرورة، بل وارد جدا يستمر ويتوغل، وما بيبقاش قدامك غير إنك تقبل هشاشتك، وتدرك إن صعب ما تبقاش كائن هش بالمعنى دا، وتقبل الظلم ال...

أحلام المساجين (مقتطف)

صورة
أعتقد أن «لسنج» هو الذي قال ذات مرة: «توجد أشياء تؤدي بك إلى أن تفقد عقلك، وإلا فإنه لا يوجد لديك ما تفقده». ثم إن رد الفعل غير السوي إزاء موقف غير سوي هو استجابة سوية. بل إننا الأطباء النفسيون نتوقع أن تكون ردود أفعال الانسان إزاء موقف  غير سوي، كأن يحول إلى مستشفى للأمراض العقلية، ردود أفعال غير سوية قياسا إلى درجة سوائه، وفي ذلك يمثل أيضًا رد فعل الإنسان إزاء ادخاله معسكر اعتقال حالة غير سوية للعقل، ولكن إذا حكمنا عليها موضوعيا فإنها تعتبر حالة سوية، وأنها - كما سنشير إلى ذلك فيما بعد -رد فعل طبيعي تجاه مثل هذه الظروف. هذه الاستجابات قد بدأت تتغير في غضون أيام قليلة. يتضح ذلك في انتقال السجين من الطور الأول [الصدمة] إلى الثاني؛ وهو طور البلادة النسبية، حيث يصل به إلى نوع من الموت الانفعالي. *** كانت البلادة - وهي العرض الرئيسي للمرحلة الثانية - وهي الميكانزم الضروري للدفاع عن الذات. لقد أصبح الواقع مظلما، وغدت كل الجهود وكل الانفعالات متمركزة حول مهمة واحدة: المحافظة على الحياة -حياة الفرد ذاتها وحياة زميله. لقد كان من المتواتر أن تسمع المسجونين، بعد عودتهم في المساء الى المعسكر...

تلات ورقات

صورة
Three Card Monte, BY:Max Ginsburg 1979. بقلم: أحمد ع. الحضري حد بدلني وانا نايم بواحد مختلف عني وانا وهوا مخدناش في النهار بالنا وكملنا حياة غيرنا بلا تفكير فانا هوا وهوا صار أنا واحد ورا التاني ورا التالت: أنا الوقت نصاب محترف تلقاه على كل الطرق واقف بيلعب بالورق / بينا يبدلنا بخفة إيده ولسانه يعبينا بصنعة لطف في كمه ويخفينا وألاقي ذكرياتي زي طاقية بتلبسني وتقلعني فأفكر رغم إني بشكل عابر بانتحل كلمة: أنا وقت تأليف القصيدة كنت شاكك إن أنا موجود 15 مارس 2022

صاحبك

صورة
Three Card Monte, BY:Max Ginsburg 1979. بقلم: أحمد ع. الحضري كإنك مت وبتعيد الحياة تاني. ... عشر مرات مشيت نفس الطريق ولسة مش فاكر. ... ولكن كل كام خطوة تقف مدهوش وبتشبه على جملة على مشهد على إنسان لأول مرة بتشوفه لكن صاحبك ومش فاكره ومش فاكرك وبتحاول تقول اسمه العلى طرف اللسان موجود ومش موجود. 12 مارس 2022

ف الطريق

صورة
  اللوحة لفان جوخ بقلم: أحمد ع. الحضري في عيون الناس يبان زي نقطة ثم يكبر ثم يلمع ثمَّ يبهت ثم يبدأ يتمسح زي رسمة بالرصاص فوق الورق 27 يناير 2022

عين سحرية

صورة
اللوحة لفان جوخ بقلم: أحمد ع. الحضري بتبص بطرف عنيك فتلاقي  إنك  في الشارع  تايه وبتسأل واحد بعد التاني ما تفكرش تشاور ليك ع السكة بتبص من الشباك فتشوف روحك متكرمش على طرف السكة  وتبص من العين السحرية فتلاقي نفسك   بتخبط ع الباب فبتعمل إنك مش موجود ومتفتحش وتطرطق ودنك فتلاقي إنك ف الشغل بتتخانق ويا مديرك أو في الأوضة لوحدك بتعيط فمتهتمش 28 يناير 2022

متاهة

صورة
  Painting by: Edvard Munch, 1893 بقلم: أحمد ع. الحضري محاولة للهروب م السجن: سجن الوقت محاولة للنجاة أو استراحة وحباية مسكن وتحقيق اللي مش ممكن ف عالم بخلقه دلوقت فليه كل أما بتخيل بني آدم بيتحول شيطان وليه بتخيل الشارع بيتحول لحارة سد وليه كل أما برسم بيت تعاكسني الحيطان وليه حتى تفاصيل الخيال ضدي بتتمرد وتجبرني أعافر إذا ما كنت رب الحلم: هذا الحلم فليه حتى الخيال كافر 6 يناير 2022

شبح

صورة
بابلو بيكاسو بقلم:  أحمد ع. الحضري كإنه واحد رجله مقطوعة جديد فلسة حاسس بالألم كإن نمل فوقها ماشي أو بيمشي تحت جلده كان يئن كإنه حاسس بالعدم ينسى، يقف، يقع فيتعكز يقوم كان الكلام محبوس كان الكلام ميت ما وصلش صوته لحد لكنه في حيرته كان ف انتظار الرد 2 يناير 2022

أخرس

صورة
اللوحة لهشام نوار بقلم:  أحمد ع. الحضري لو منتظر إعجاب بنص ما لقاش مبرر يكتبه أو منتظر الناس تشوف لوحة ف خياله من غير ما يرسمها أو منتظر تعليق على تعليق ما صرحهوش مستني رد الفعل من غير فعل وف إيده كان ماسك قلم ما استخدموش لو مرتبك رغم إن قلبه فيه كلام وعقله فيه يبقى السؤال: إزاي هيقدر يكتب الحلم ف CV؟ 31 ديسمبر 2021

طُعم

صورة
اللوحة لسمير رافع بقلم: أحمد ع. الحضري الناس قاعدين ماشيين جنبيه بس عيونهم مش شايفاه  على طرف المشهد  كان جوا العالم والعالم جواه  وكأنه البحر/ الرمل/ الصدف / الضل / النور فما كانش يشوفه غير إنسان زيه مسحور كان واحد ويا البحر الصنارة كلام  والسمك الرد ولإن الود ليلتها كان موصول بينه وبينه رد البحر سلام بسلام سمكة ف سمكة  كان الضوء اتركز ع الصياد  والناس القاعدة بدأت تهتم  اتحمس فجأة الصياد للدور أصبح بطل المشهد  والباقي كان جمهور  الناس تتحمس وتصقف مع كل غنيمة بتظهر  الهامش أصبح مركز  والصياد اصطاد النشوة مع أكل يومين  في اليوم التاني  الصياد والبحر اتنين  إنسان عادي زي  بقيت الناس  جواه قاعد واحد زيه بيتلفت بين الناس والبحر  حواليه عشرين صنارة غريبة  بتهمهم أول مرة تشوف المية والبحر ما بيفهشي إلا لغة البحر  البحر ما بيتكلمش لغات  الصنارة ف إيد الصياد كانت بتهته  نص كلام البحر ونص كلام الناس  ف البحر ما ردش 10 نوفمبر 2021